Logo Doen In Heumen

Tips online communicatie

Hoe bereik je de 'flex-vrijwilliger' online? 

Wie, Wat, Hoe

Een eenvoudig denkkader bij het online werven van vrijwilligers is ‘wie, wat, hoe’. Bedenk:

WIE je probeert te bereiken (photoshop expert? gitaarleraar?) Wees specifiek!

WAT jouw missie en verhaal is (vertel het goed en mensen zullen er om geven)

HOE je het vertelt (gebruik foto’s, videos en goede teksten)

Drie tips voor het schrijven van een goede vacature

Sociale media zijn nuttig en nodig

Sociale media bieden jouw organisaties de kans om eruit te springen met een verhaal of missie. Houd het dan ook relevant, actueel, en consistent. Het vergt wat werk en tijd maar consistent gebruik van sociale media (Facebook, Instagram, LinkedIn) werpt bijna altijd zijn vruchten af.

Veel mensen besteden we een groot deel van onze tijd op sociale media. Het is daarom ook niet zo gek dat bedrijven gerichte marketing teams en bureaus inzetten om via sociale media nieuwe klanten binnen te halen. Ook vrijwilligersorganisaties en inwonersinitiatieven maken succesvol gebruik van sociale media. 

Ook zonder financiële middelen is een online aanwezigheid voor goede doelen binnen bereik. Houd het simpel en ga aan de slag met deze tips:

  1. ‍Word lid van relevante Facebook en LinkedIN groepen rondom je missie
    Dierenbescherming? Word dan lid van een groep voor dierenliefhebbers. Organiseer jij bijeenkomsten voor vluchtelingen en locals? Vind dan meetup groepen en bereik een groter publiek. Binnen deze groepen kan je vacatures uitzetten en zo makkelijk geïnteresseerde vrijwilligers werven voor jouw doel.
  2. Promoot vacatures binnen je netwerk en via sociale media
    Naast je organisatiepagina, zijn ook je eigen sociale media kanalen een goede manier om je vacature te delen. Het gebruik van leuke foto’s, video’s en teksten is een must!

Leer je volgers kennen

De naam zegt het al: sociale media. Ze zijn een erg efficiënte manier om jouw doelgroep en volgers te leren kennen. Dit is nuttige informatie die je vervolgens kan gebruiken bij het formuleren van vrijwilligersvacatures. Indien mogelijk kun je bijvoorbeeld de voorkeur leggen bij evenementen en korte termijn vacatures. 

Verdiep je in de doelgroep(en):

  • Demografie (leeftijd, locatie, geslacht)
  • Bereidheid en inzetniveaus
  • Interesses
  • Verzamel feedback van de doelgroep op jouw organisatie. Daar kun je de promotie mee verbeteren.
logo klein gekleurd